Dehidratáció (kiszáradás)

Dehidratáció (kiszáradás)

Tényleg tudod? A túrán (is) fontos, hogy eleget igyunk.

2015-10-02 23:06:00

A kulacs mint az alap túrafelszerelés része, túlságosan is egyértelmű, mégis sokan beleesnek abba a hibába, hogy a túra alatt nem isznak eleget.

Tipikus probléma az ösvényen járók között, hogy nem isznak eleget, így hamarabb elfáradnak. Testünk vízkészletének merülését hívják dehidratációnak. A dehidratációnak különböző fokozatai vannak, és a legsúlyosabb, halálhoz vezet. Nem gondoljuk, hogy ez utóbbi tipikus veszély lenne a magyarországi túrákon, de jól mutatja testünk vízellátásának fontosságát.

Még a legenyhébb változatában is tönkreteheti a túraélményt, hiszen fáradtan nem tudjuk élvezni a túrát, csökken a koncentrációnk, könnyebben hibázunk és hajlamosabbak vagyunk rossz döntéseket hozni, ami a minden túrán potenciálisan esélyes veszélyhelyzetek esetén akár súlyos következménnyel is járhat. Egy kulacs víz ezért soha ne hiányozzon a felszerelésből.

Általában elmondható, hogy ha valaki rendszeresen pótolja az elvesztett folyadékmennyiséget  (akár kulacsból, mert felkészült, akár forrásból, mert van a túraútvonalon vízlelőhely) akkor,

- több energiája lesz, az állóképessége megnő,
- nem melegszik ki annyira, jobb lesz a közérzete,
- többet tud menni és gyorsabban tud haladni (pl. egy eltévedés esetén ez előny),
- több kalóriát tud a bevitt élelemből kinyerni,
- hamarabb kipiheni magát egy megállás alkalmával,
- és tovább tud koncentrálni, a figyelme nem lanyhul (emlékezzünk csak rá, hogy nap végén elkezd a bokánk kibicsaklani, mert többször lépünk rosszul).

Honnan tudhatjuk, hogy a dehidratáció folyamata elindult?

A szomjúság az első jele, és az a leggyakoribb hiba, hogy ezt nem vesszük figyelembe ("majd iszom, ha odaértem az elágazáshoz"). A szomjúságérzet már egy eléggé előrehaladott folyadékvesztést jelez!
A kiszáradt száj, a hirtelen ránk törő fáradságérzés (szervezetünk víztartalmának csökkenése következtében a vérerekben uralkodó nyomás is csökken, vagyis esik a vérnyomás), elkedvetlenedés, erős kimelegedés, a csetlés-botlás az ösvényen, szédülés, izomgörcsök, hányinger mind-mind annak a jele, hogy meg kell állni és elővenni a kulacsot (vagy télen a termoszt).

A vizelet ellenőrzése is fontos, ha kevés és sötét színű, akkor a szervezetünknek több folyadékra van szüksége.

A megoldás viszonylag egyszerű:

Nagyobb erőkifejtés előtt (mint pl. egy túra), legalább két órával kezdjünk el többet inni,
- ne sajnáljuk rá az időt, vegyük elő a kulacsunkat és gyakran kortyolgassunk (ez jobb, mintha néha iszunk egy fél liternyit),
- igyunk izotóniás italt is - ez segít pótolni az ásványokat, szénhidrátokat - szélsőséges sóhiány miatt például a vizet sem tudja a szervezetünk megfelelően hasznosítani,
- a túra után is folytassuk a gyakori ivást, míg nem érezzük, hogy szervezetünk "leállt" és újra a megszokott ritmusban működik, így gyorsabban regenerálódunk.

Legyen tehát mindig nálunk kulacsban, termoszban, palackban vagy ivótasakban folyadék - indulásnál ellenőrizzük, hogy nálunk van és nem a csomagtartóban pihen...

Ismeretlen útvonal esetén, a túrára való felkészülésnél tájékozódjunk, hogy vannak-e víznyerő helyek az útvonalunkon. Ha nincsenek, akkor az edzettségi szintünknek megfelelő távokban teljesítsük a túrát, úgy hogy minden továbbindulásnál legyen nálunk elég folyadék. Ha hosszabb távot (vagy távokat) kell megtenni vízforrás nélkül, akkor az egy olyan útvonal, ahová csak csapatban érdemes elindulni, és nem elég a fejenkénti egy kulacs, egy nagyobb vízmennyiséget vinnünk kell (ebben az esetben a jól megválasztott túrafelszerelés lényeges, mivel pl. egy tízliteres kannát cipelni valakinek, jelentős helyspórolást igényel, nem is beszélve a plusz erőfeszítésről).


Megj.: Ritka jelenség, de túl sokat is lehet inni. Ez a legkönnyebben akkor történhet, ha valaki nagyon nagy terhelésnek teszi ki magát, miközben nem pótolja a verejtékezéssel elvesztett sót és közben nagyon sokat iszik (ezt a problémát jelezheti a látászavar vagy a gyomorban lötyögő víz).

Hozzászólások Dehidratáció (kiszáradás) cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!